Vrijbloed Transport

Vrijbloed: Stappen zetten in duurzaamheidswinst

Vrijbloed Transport BV in Haarlem levert diverse transportmiddelen voor o.a. de wegenbouw en werkt met veel verschillende vrachtwagens, machines en andere voertuigen. Denk daarbij aan bulkvervoer of transport voor gladheidsbestrijding. Met een mooie optelsom van 7 elektrische vrachtwagens begin 2022, en het gebruik van HVO-geschikte trucks (Hydrotreated Vegetable Oil) is Vrijbloed een koploper in duurzaamheid binnen het zware transport in Nederland.
Leestijd: 3 min
10-06-2022

De visie van Vrijbloed

Vrijbloed, opgericht in 1959, is een familiebedrijf met een duidelijke langetermijnvisie. Sinds jaar en dag zet het bedrijf in op nieuwe ontwikkelingen: gewichtsreductie van voertuigen en nieuwe brandstoffen. Mathijs Vrijbloed, derde generatie binnen het bedrijf, vertelt: “Op de lange termijn gaan jonge mensen in de sector hoe dan ook de stap naar zero emissie meemaken. Daar kunnen we beter vroeg mee beginnen om belangrijke ervaringen op te doen voor de toekomst. Binnen ons voertuigsegment zijn we dan ook liever een drager. Eigenlijk dezelfde gedachte die TotalEnergies aanhangt: kijken naar de lange termijn.”

Vrijbloed is al zo’n 20 jaar bezig om voertuigen slimmer samen te stellen. Dat wil zeggen: het compacter, veiliger en lichter bouwen van vrachtwagens. Mathijs:
“Juist nu is kennis over bouwen voor een lagere energiebehoefte belangrijk. Daar zijn we al vele jaren mee bezig. Dus constructies lichter maken en uiteraard ook testen: voldoen ze?”

“Liever een proactieve speler dan een reactieve. Die houding zie je niet overal.”

Een halve eeuw samenwerken

De samenwerking met TotalEnergies Marketing Nederland gaat ver terug, al zo’n 50 jaar. Mathijs Vrijbloed is tevreden met de dienstverlening. Wat maakt die samenwerking prettig?

“TotalEnergies heeft een dicht netwerk, ze zitten op de plekken waar wij de werkzaamheden uitvoeren. Daarnaast qua cultuur, ze hebben eenzelfde soort instelling die ook goed bij ons past, down to earth. Uiteindelijk moet alles kloppen. TotalEnergies is een grote energieleverancier en het is mooi om daar samen stappen mee te zetten. We zien in de markt dat ze in duurzaamheid geloven. En voor ons geldt: liever een proactieve speler dan een reactieve. Die houding zie je niet overal.”

Opschakelen naar meer elektrische trucks

Mathijs: “We hebben inmiddels 3 elektrische trucks rijden. En in 2021 en begin 2022 komen er nog 4 bij. We geloven er echt in en we schakelen op. Van de chauffeurs horen we ook terug: “Ik hoef niet in zo’n herriehok.”

Want naast de duurzaamheidsargumenten is het ook een middel om veiliger en prettiger te werken. Het maakt het werktijdenvenster ruimer en er is minder omgevingsoverlast. Mathijs vertelt dat EV ook voor een verbetering van de werkomstandigheden zorgt. Er is minder last van warmteontwikkeling, geluid en trillingen en chauffeurs kunnen de omgeving veel beter waarnemen. “Je hoort fietsers veel beter aankomen.”

Kinderziektes horen erbij

“Bij zo’n overschakeling naar elektrische trucks heb je hoe dan ook te maken met kinderziektes”, geeft Mathijs aan. “Alles is nieuw.” 

Wennen aan de nieuwe manier van werken, rijden en plannen of verlate levertijden, waardoor het bedrijf bijna subsidie misliep. Daarnaast moet de hydrauliek bij e-trucks door een andere aandrijving anders worden ingeregeld. Dat is natuurlijk even zoeken, net als bij efficiënt laden onderweg. Hoe doe je dat?

Mathijs: “Inmiddels hebben we wel alle laadplekken in de omgeving in kaart gebracht, waardoor we een eigen laad map hebben ontwikkeld. Verder hopen we op een steeds dichter netwerk van laadpalen. Al is TotalEnergies nu al een van de grootste aanbieders van laadpunten in en rond Amsterdam.”

En de toekomst?

Mathijs tot slot: “Het is mooi als we ook andere bedrijven kunnen laten meebewegen. Dat maakt de technologie voor iedereen goedkoper en bereikbaarder. En hoe meer elektrisch vervoer, hoe meer duurzaamheidswinst.”